Dit zijn de nominaties voor de Mercurs 2017

Er zijn 42 nominaties toegekend voor de Mercurs 2017, de belangrijkste prijzen van de magazine mediabranche. Deze 20e editie had een recordaantal van 160 inzendingen, verdeeld over negen categorieën.

Het grote aantal inzendingen voor de Mercurs gaf tezamen een goed beeld van de ontwikkelingen in het magazine media vak. De jury was over het niveau zeer te spreken, met daarbij een paar echte uitblinkers. Een nieuwe categorie – terug van weggeweest – is de Cover van het Jaar, hierin zijn 5 nominaties toegekend. Tevens heeft de jury besloten om een Mercur d’Or/LOF-prijs (oeuvre prijs) voor Magazines uit te reiken.

Op 14 december worden de winnaars van alle Mercurs bekendgemaakt in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Daaronder ook de speciale Jubileum Mercur waarop vakgenoten vanaf 15 november kunnen stemmen.

De genomineerden zijn (in alfabetische volgorde):

MAGAZINEMERK VAN HET JAAR

  • Donald Duck – Sanoma Media
  • Happinez – WPG Media
  • Helden Magazine – Helden Media
  • Libelle – Sanoma Media
  • Quest – G+J Media

LANCERING VAN HET JAAR

  • &C – &C Media/Medialane
  • Amayzine – PilotStudio
  • Bliksem Magazine – Colson
  • Franska.nl – PilotStudio
  • Quest Junior – G+J Media

HOOFDREDACTEUR VAN HET JAAR

  • Marieke ’t Hart van VROUW – TMG
  • Tom Kellerhuis van HP/De Tijd – Code II
  • Carlein Kieboom van vtwonen – Sanoma Media
  • Hilmar Mulder van Libelle – Sanoma Media
  • Irene Smit & Astrid van der Hulst van Flow – Sanoma Media

MARKETINGACTIE VAN HET JAAR

  • Big birthday issue & Mario Testino van Vogue – G+J Media
  • Bladcadeau – Sanoma Media
  • Duckmomentjes van Donald Duck – Sanoma Media
  • Fitjourney JayJay Boske van Men’s Health – Hearst Netherlands
  • Werfcampagne met Mart Visser tas van Libelle – Sanoma Media

BELOFTE VAN HET JAAR

  • Emiel Brinkhuis van Winq – Media MANsion
  • Emmy Cleophas van ELLE – Hearst Netherlands
  • Kim Feenstra van Wendy – Wendy Multimedia

ARTDIRECTION VAN HET JAAR

  • eej! Magazine – EEJ!
  • ELLE, ELLE Eten, ELLE Decoration – Hearst Netherlands
  • Franska.nl – PilotStudio
  • Hard Gras – Ambo Anthos
  • Wendy – Wendy Multimedia

MERKINNOVATIE VAN HET JAAR

  • delicious.daily van delicious. – New Skool Media
  • Glamour Beauty TV van Glamour – G+J Media
  • Libelle TV: Over Eva van Libelle – Sanoma Media
  • Tina de Musical van Tina – Sanoma Media

REPORTAGE VAN HET JAAR

  • Anders is ook mooi uit Harper’s Bazaar – Hearst Netherlands
  • Dan ben ik maar een nazi uit Elsevier Weekblad – One Business
  • Kruisvaarderskapitalisme uit Quote – Hearst Netherlands
  • Mozaiek reportage uit VROUW Glossy – TMG
  • Too young to die van VICE – VICE Media Benelux

COVER VAN HET JAAR

  • Donald Duck – Sanoma Media
  • Harper’s Bazaar – Hearst Netherlands
  • LINDA. – Mood for Magazines
  • Quote – Hearst Netherlands
  • Vogue – G+J Media

JURY MERCURS 2017

Derk Haank (CEO Springer Nature en voorzitter NUV-bestuur) is de voorzitter. De andere zes leden van de jury zijn: Nathalie Peters (Head of digital transformation IPG Mediabrands / voorzitter IAB), Teun Gautier (Uitgever De Coöperatie), Irena Petric (Directeur Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Nicolette Hulsebos (Uitgever/hoofdredacteur FONK), Robert van den Ham (Managing Director Currus Media), Pieter Schol (artdirector/regisseur Nouvelle Media). Vaste secretaris van de jury is Harriët Schrier (directeur MMA), die de juryprocedure bewaakt.