Nieuw: training crossmediale workflow, contentkalender en atomisatie

cursus contentkalender

Werkt jouw redactie nog met één gezamenlijk team voor print, online en social? Is er sprake van een goede planning voor alle kanalen? Haal je uit grote producties genoeg content voor alle kanalen? Als je 3 x nee hebt geantwoord, dan is het tijd voor een nieuwe aanpak op de redactie.

Bladendokter.nl introduceert een nieuwe 1-daagse training over Crossmediale Workflow, Contentkalender en Content Atomisatie. De cursus is speciaal ontwikkeld voor redacties en organisaties die steeds meer content inzetten op steeds meer kanalen en een betere grip willen hebben op hun werkproces. De cursus is op 28 mei 2018 in Amsterdam en geeft deelnemers praktische antwoorden op vraagstukken uit de dagelijkse praktijk.

Nieuwe redactionele workflow

De cursus gaat in op verschillende onderwerpen. Zo kijken we naar de ideale crossmediale redactie en de nieuwe skills die dit medialandschap vraagt. Naast de productie van content zijn redacties ook verantwoordelijk voor de distributie, de promotie en de analyse van content. We kijken naar de technische kant van content en naar nieuwe tools om samen te werken en goede planningen te maken.

content atomisatie

Ook kijken we in de training naar het fenomeen: content atomisatie. Dat is een flexibele manier van werken, produceren en distribueren. Een veel gemaakte fout bij redacties is om de focus te leggen op datgene wat het medium of kanaal nodig heeft (uitgangspunt: het eindproduct). Neem bijvoorbeeld een interview: tekst en fotografie. Terwijl er tijdens een interview dus ook prima videomateriaal kan worden gemaakt, de mooiste foto’s en belangrijkste quotes rond kunnen gaan op sociale media en het interview als podcast een tweede leven kan krijgen.

Je wilt als redactie goede verhalen vertellen. Dat kun je produceren, publiceren en klaar. Maar in dit gefragmenteerde medialandschap is de kans groot dat lezers het mislopen. Het is effectiever om er met losse content-elementen (of atomen) steeds weer de aandacht voor te vragen. Content atomisatie vertelt telkens een klein deel van het verhaal en maakt lezers nieuwsgierig naar meer.

Contentkalender

Redacties kunnen bij het plannen van grote producties beter de focus leggen op de creativiteit om verhalen op zo veel mogelijke manieren aan de man te brengen. Door grote producties te atomiseren werk je als redactie al automatisch aan een betere crossmediale mindset en zorg je dat er content wordt gegenereerd voor alle kanalen. En dit stelt redacties ook in staat om content vooraf goed in te plannen op basis van toekomstige publicaties. Zeker als je kijkt naar verhalen in vaste, terugkerende rubrieken of formats.

Inhoud van de cursus

De cursus duurt een hele dag en deze hoofdonderwerpen worden behandeld:

  • Ontwikkelingen en het belang van een contentstrategie
  • Wat is de levenscyclus van online content?
  • Welke rollen kies je voor een efficiënte workflow?
  • Welke soorten content zijn er?
  • Hoe maak je content aantrekkelijk?
  • Hoe werkt content atomisatie
  • Hoe ga je van plank naar contentkalender
  • Hoe maak je de contentplanning crossmediaal?
  • Overzicht van tools voor contentplanning
  • Inzicht in tools voor virtueel samenwerken

Meer weten?

Je kunt je individueel inschrijven voor de training of als groep voor een in company training. Houd de cursuspagina in de gaten voor data.