Kek mama bestaat 10 jaar

Kek Mama bestaat 10 jaar

Feest bij Kek Mama. Het blad bestaat tien jaar. Hoewel het met de oplages niet echt denderend gaat, heeft het blad toch veel te vieren. Online gaat het merk als de brandweer.

Het merk begon z’n bestaan al in 2001 als Kèk, een kwartaalblad voor moeder met kinderen tussen de 4 en 12 jaar. In 2008 veranderde Kèk in Kek Mama en in 2015 volgde een gehele rebranding onder leiding van hoofdredacteur Sara van Gorp. Ze legt uit: “We hebben eigenlijk alles veranderd behalve de naam. De doelgroep is nu: moeders met kinderen van 0-12 jaar. In het blad hebben we nu ook meer focus op de moeder. Onze pay-off is: Voor leuke vrouwen die ook moeder zijn. 
In het magazine geen praktische tips en alleen bij hoge uitzondering deskundigen. Maar wel: smeuïge en herkenbare verhalen, gluren bij de buren ook. Oftewel: verhalen waarbij je denkt ‘wat fijn dat ik niet de enige ben, of: wat fijn dat ik dat niet heb’.”

Specials

Kek Mama verschijnt 13 keer per kaar en brengt nu elk jaar drie specials: een Liefdesboek (relaties worden steeds belangrijker, alsdus Van Gorp), een Zomerboek en een Winterboek. “Uitgangspunt bij alles wat we in het magazine doen is: wil je het ook nog lezen als je hondsmoe in je bedje ligt?”, aldus Van Gorp.

Online ambities

Mei 2016 lanceerde het merk een nieuw platform: Kekmama.nl. Van Gorp: “Toen ik begon had de toenmalige site 13.000 bezoekers. Intussen was marketing manager Laura Ebbenhorst aan boord en hebben we een nieuwe site neergezet. Die had bij de start 74.000 bezoekers. Online hebben we uiteraard een andere vertaling van ons DNA. Daar hebben we naast onze humor, zelfrelativering en knipoog wel meer tips en deskundigen.”
En dat bleek een gouden greep. Een jaar later (dus mei 2017) steeg het aantal bezoekers naar 465.000 bezoekers. “Eind 2017 hebben we Kek Mama 360 afgesloten met 54% groei in resultaat. Dit jaar houden we dat hogere niveau vast. 2018 in mei stond de teller qua sitebezoek op 647.000. En afgelopen maand was het 677.800 dus still counting. Onze social community is de afgelopen 3,5 jaar gestegen van 22.000 naar 99.450 volgers”, aldus Van Gorp. De huidige betaalde oplage van Kek Mama is 21.313, het bereik is 175.000.