Het verschil tussen Chantal, Linda en Wendy

Vandaag ligt de nieuwe glossy van Chantal Janzen in de winkel. &C is een bontgekleurde glossy met aandacht voor mode, beauty, food en uitgaan. Het magazine lijkt inhoudelijk sterk op de bladen van collega’s Linda de Mol en Wendy van Dijk. Wat is nu precies het verschil?

“Er is al een LINDA. en een Wendy, waar pas jij tussen de twee?”, vraagt Eva Jinek in het openingsinterview met Chantal. Ze antwoordt: “Ik wil er niet tussen, ik kom er gewoon naast te liggen in het schap.” Ze vervolgt: “Voor mijn gevoel moest ik dit doen. Ik hou er gewoon van om mensen te vermaken. Of dat nou in het theater, op televisie, online of met een magazine is. Dat klinkt misschien klein, maar dat vind ik niet. Ik vind vermaak juist heel erg belangrijk. Zeker in deze tijd. En verder roep ik echt niet dat we het wiel opnieuw uit gaan vinden, of ‘zo lekker anders worden’.”

Leeservaring

En dat klopt. Het magazine van Chantal lijkt inhoudelijk sterk op die van haar collega’s Linda de Mol en Wendy van Dijk. Het zijn vergelijkbare leeservaringen op papier. Ze vissen in dezelfde vijver van vrouwen en dienen hetzelfde doel: om lezers een half uurtje verstrooiing te bieden in hun spaarzame vrije tijd. Ze behandelen ook dezelfde thema’s, zoals beauty, fashion, food, uitgaan en reizen. En ze brengen dezelfde BN’ers, aanstormende talenten en opvallende verhalen.

Zelf doen

“Ik wilde graag een keer iets helemaal vanuit mezelf doen. Als een kind van twee dat de hele tijd roept: ‘zelf doen’”, zegt Chantal in het openingsinterview. Ze is altijd onderdeel geweest van iets groter, een tv-programma of een voorstelling. Nu maakt ze een eigen podium voor zaken die haar aantrekken: jong talent. Het magazine gaat dus niet over haar eigen leven en keuzes, maar vooral dat van anderen. Het zelf doen is ook daadwerkelijk zelf ondernemen. &C is een initiatief van Chantal zelf, samen met haar echtgenoot Marco Geeratz en Iris van den Ende met haar bedrijf Medialane.

Branded content en affiliate marketing

&C wordt gelanceerd in een oplage van 150.000 (eerste nummer) en daarna rond de 100.000 exemplaren. Onderdeel van het verdienmodel naast losse verkoop en abonnementen op het blad is vooral advertenties, branded content en affiliate marketing. Op andc.tv, de online extensie, kunnen lezers allerlei lifestyle artikelen shoppen via affiliate links naar online retailers, zoals de Bijenkorf en ModeMustHaves. Volgens business director Sanne Visser (voorheen uitgever LINDA.) is Chantal nauw betrokken bij de redactie om zorg te dragen dat de toon van het mediamerk aansluit. “We hebben geprobeerd om Chantal haar toon, die op TV en in het theater voor iedereen herkenbaar is, te verwerken in ons merk. Die toon is vrouwelijk, gevat, oprecht, amuserend en ook soms wel wat plagerig en prikkelend. Het belangrijkste is dat Chantal ons helpt om die unieke toon te vinden en te behouden. Chantal is daarvoor heel actief op onze redactie en is ook echt bij alles betrokken wat we doen”, aldus Visser op Frank.news.

Wendy’s zoektocht

Ook Wendy van Dijk is samen met haar echtgenoot Erland Galjaard ‘baas’ van haar eigen mediamerk. Na een aantal omzwervingen bij verschillende uitgevers, besloot Wendy Media BV zelfstandig verder uit te geven. De Wendy combineert lifestyle met het thema: de zoektocht naar geluk. En inhoudelijk leunt het magazine daarmee soms richting bladen als Happinez of Psychologie Magazine. De toon is ook een stuk zachter en sluit net als het thema aan bij de intrinsieke motivatie van de naamgeefster zelf. Wendy wilde graag haar lezers een hart onder de riem steken en ze meenemen in haar persoonlijke zoektocht naar geluk en dat van haar – vaak bekende – vrienden. Daarmee bevat Wendy de meeste ‘personality content’, ze laat meer van zichzelf zien dan Chantal en Linda.

LINDA., de grootste

Linda de Mol was niet de initiatiefnemer van LINDA. Dat was Rozemarijn de Witte van uitgever Mood for Magazines (nu onderdeel van Sanoma), die in 2003 een start wilde maken met personality magazines in Nederland. Zij verzon zelf het concept en vroeg Linda de Mol om het magazine te dragen. De inhoud van LINDA. staat los van de vrouw zelf. Ze siert de cover, schrijft het voorwoord en that’s it. Het blad wilde ten tijde van de lancering een statement maken in bladenland door te stellen dat alle vrouwenbladen truttig en braaf waren, terwijl vrouwen dat evenmin allemaal zijn. LINDA. was stoer, tegendraads en bracht soms controversiële onderwerpen. Ook koos het blad voor een maandelijks wisselend inhoudelijk thema. Dit bleek een schot in de roos. LINDA. is inmiddels uitgebouwd tot een indrukwekkend media-imperium met verschillende titels, zoals LINDA. Meiden, LINDA.wonen, LINDA.mode, LINDA.man en l’Homo. De reguliere LINDA. is een van de grootste maandbladen van Nederland en lijkt weinig last te hebben van de dalende oplagecijfers in de branche. LINDA. valt ook op door z’n innoverend vermogen, met de lancering van de nieuwssite LINDA.nieuws en de video-app LINDA.tv. Het leverde het merk afgelopen jaar de Mercur voor mediamerk van het jaar op.


Weten wat Linda de Mol precies doet op de redactie en in hoeverre ze is betrokken bij LINDA.? Beluister dan de podcast met Leanne Hermans over het reilen en zeilen van LINDA.

Personality magazines

Personality bladen maakte in 2003 hun inreden in ons land met de lancering van LINDA. Nieuw was het niet: in Amerika verscheen al sinds 2000 het blad O, van Oprah Winfrey. Na de lancering van LINDA. volgden in rap tempo andere BN’ers met hun eigen magazine: extensies van LINDA. zoals MATTHIJS., GULLIT., DINAND. en DONALD. De daarop verschenen YOUP, was een persiflage. Ook lanceerden Rafael van der Vaart, Marco Borsato, Marijke van Helwegen, Heleen van Rooyen en Janine Jansen eenmalig een tijdschrift. Rick Felderhof, Catherine Keyl, Leco van Zadelhoff, Sonja Bakker en Maarten van Rossem bestonden iets langer, maar telkens gooiden de makers na enkele nummers de handdoek al in de ring. Op Maarten na.

In Vlaanderen lagen de bladen van Goedele Liekens, en Jean-Marie Pfaff in de kiosk. Personality bladen worden ook aan anderen opgedragen. Zo heeft Koning Willem Alexander er een gekregen, heeft Wubbo Ockels een wetenschapsspecial gehad en blunderde minister Gerda Verburg met de veel omstreden landbouw Glossy (ronde vorige verkiezingen) De Gerda. Als laatste lanceerden Nick en Simon afgelopen september het eerste nummer van hun eigen magazine bij New Skool Media. Het is nog onzeker of nummer twee volgt.