Het succes van webwinkel Net-A-porter op de printmarkt

In het voorjaar van 2014 begon webwinkel Net-A-Porter met het print magazine Porter. Een modetijdschrift op de markt brengen in een tijd waarin de verkoop van tijdschriften daalde leek riskant. Hoe gaat het nu met het blad?

Porter is een glossy die gaat over het luxueuze segment van de mode, dat ook verkocht wordt in de webshop. Net-A-Porter heeft meer dan 6 miljoen bezoekers per maand, en hun klanten geven gemiddeld zo’n 30.000 euro per jaar uit aan kleding. Het tijdschrift richt zich op deze doelgroep. Zowel qua uiterlijk als inhoud misstaat het niet tussen de bestaande modeglossies. In het blad staan veel editorials met met prachtige fotoseries en interviews met inspirerende vrouwen. Opvallend is dat er geen shoppingpagina’s in voorkomen.

Porter 1

Mix van online en offline

Het tijdschrift is een deel van de omnichannel strategie van het merk waarbij de lijnen tussen online en offline worden vervaagd door een naadloze integratie van alle mediakanalen van Net-A-Porter. Online is er de webshop en het gratis online magazine The Edit dat wekelijks uitkomst, daaraan wordt nu Porter als print magazine toegevoegd. Maar ook hier is er een link met online, alle producten die in Porter staan kunnen namelijk via de app Layar of de online versie van het tijdschrift direct worden aangeschaft.

Porter 4

De cijfers

Er waren sceptici die twijfelden of Porter succesvol kon worden, omdat de laatste jaren een moeilijke periode zijn geweest voor print media. Het tijdschrift bestaat ondertussen al bijna twee jaar en de cijfers bewijzen dat het wel degelijk kan; na de eerste zes maanden had het tijdschrift al een oplage van 152.000 en 32.000 abonnees. Sinds de lancering zijn er via het tijdschrift meer dan 90.000 producten gescand en zijn de uitgaven van abonnees op de site met 125% gegroeid.

Niet slecht als je dit vergelijkt met de oplage van de Britse Vogue van 200.000 of die van Harper’s Bazaar van 106.000, die beiden wegens veranderingen in de tijdschriftenwereld de focus juist meer richting de grote massa hebben verschoven. Porter heeft daardoor bij adverteerders van dure modemerken een stapje voor. De advertentieprijzen bij Porter doen dan ook niet onder voor die van de concurrenten met een tarief rond de 60.000 euro voor een paginagrote advertentie.

Blog en blad

PineappleAirbnbNet-A-Port is niet het enige online merk dat een magazine start. AirBnB lanceerde vorig jaar een glossy over reizen met een nadruk op straat- en stadscultuur en de minder de door toeristen platgetreden routes. Ook cadeau- en woonwarenhuis Fonq.nl kondigde vorige maand z’n nieuwe blad aan: Mooi magazine wordt in een oplage van 200.000 exemplaren (grotendeels via bestellingen) bij klanten gedistribueerd.

0 replies on “Het succes van webwinkel Net-A-porter op de printmarkt”