Hearst Nederland neemt activiteiten G+J over

Hearst neemt G+J over

Hearst is overeengekomen Gruner + Jahr Media Nederland (G+J) over te nemen. G+J geeft gedrukte en digitale edities uit van mediamerken als Glamour, Vogue, JAN, National Geographic en Quest, alsmede Custom Content en Designer Vintage. Deze merken en alle andere activiteiten worden eigendom van Hearst Magazines en zullen worden toegevoegd aan het portfolio van Hearst, dat bestaat uit: Cosmopolitan, ELLE, Esquire, Harper’s BAZAAR, Men’s Health, Women’s Health en Quote.

Dit werd bekendgemaakt door Steven R. Swartz en David Carey, respectievelijk President & CEO en Magazines President van Hearst. De deal is onder voorbehoud van goedkeuring door de ondernemingsraad van G+J Media en de mededingingsautoriteit en wordt naar verwachting voor het eind van dit jaar afgerond. De voorwaarden zijn niet bekendgemaakt.

5,5 miljoen

Hearst Magazines is de grootste tijdschriftenuitgever in de VS en de grootste Amerikaanse uitgever van tijdschriften wereldwijd, met bijna 300 gedrukte en digitale edities in 31 talen en 75 landen, en dochterondernemingen in volledig eigendom in China, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Taiwan en het Verenigd Koninkrijk. In de VS bereikt Hearst Magazines met zijn gedrukte en digitale media maandelijks bijna 123 miljoen lezers en websitebezoekers, in Nederland zo’n 5,5 miljoen.

Europees aanbod versterken

David Carey: “Hearst staat in elke markt en op elk platform bekend om zijn pakkende content, dynamische oplossingen en creatieve programma’s. We zetten in op innovatie en groei door zowel autonome investeringen als overnames, en we verwelkomen de respectabele merken die G+J in Nederland heeft gevestigd en gekoesterd. Ons mondiale netwerk biedt een unieke, flexibele, geschaalde omgeving dwars door merken, platforms en regio’s heen. Dankzij de merken van wereldniveau, die prachtig in onze portefeuille passen en gezaghebbende content bieden in gedrukte en digitale media en door middel van live-evenementen, versterken we met deze overname ons Europese en wereldwijde aanbod aanzienlijk.”

Culturele dialoog

Luc van Os, CEO van Hearst Netherlands: “Onze teams zijn erop gebrand de beste content te leveren en voor onze marketeers contextuele integraties te creëren die ons zeer betrokken publiek aanspreken. G+J heeft deze merken op prachtige wijze gemanaged. Ze spelen een belangrijke rol in de culturele dialoog in onze regio. We kijken ernaar uit om de hechte banden die ze hebben gevormd met hun lezerspubliek te maximaliseren en hun gezichtspunten nog verder te ontwikkelen.”
Julia Jäkel, CEO G+J: “Met Hearst hebben we een koper gevonden die gelooft in zowel gedrukte als digitale media. We zijn ervan overtuigd dat Hearst de onderneming met succes verder zal ontwikkelen en dat onze Nederlandse activiteiten in goede, verantwoordelijke handen zijn.”


Lees ook: Hoe Cosmopolitan in Nederland groeide door de internationale strategie van Hearst

Licentie-titels

Hearst heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld als de specialist op het gebied van licentie-titels. Op Quote na zijn alle bladen in hun portfolio licenties van grote internationale merken. Opvallend is met de overname van G+J dat Hearst Nederland nu ook titels gaat voeren van aartsrivaal Condé Nast, zoals Vogue en Glamour.

Huisvesting

Hearst huist al jaren aan een monumentaal pand in hartje Amsterdam aan het Koningsplein. Bij navraag blijkt het huurcontract na volgend jaar te verlopen. De uitgever is naarstig op zoek naar nieuwe kantoorruimte, zeker nu de hoeveelheid redacties gaat groeien.


Lees ook: Steeds meer bladen in Licentie. Hoe werkt dat? En wat komt er bij kijken?