Fab is er weer op papier

Cover Fab Magazine

Fab is er weer. Het resultaat van ondernemingsgeest, durf en een bonte verzameling vrouwen met een mening. Is het een succes? Nee. Waarom? Omdat het blad alle kanten op stuitert. Neem de oude Opzij, een tikje Lof, een snufje Amsterdam Zuid, de PVV, een handvol ondernemende dames van Turkse komaf, porno, een stel vrouwelijke managers en een komiek en je hebt de nieuwe Fab in een notendop.

Van buiten naar binnen

De vandaag gelanceerde Fab heeft helemaal niets te maken met de Sanoma glossy die vorig jaar werd gestaakt. Waar de oude Fab als glossy zich voornamelijk richtte op mode en lifestyle – als ouder zusje van Cosmopolitan – is de nieuwe Fab een blad over ondernemen en ambitie. Maar waarom zou je een titel overnemen, als je niet van plan bent om iets met de thematiek, propositie of het imago te doen? Een nieuwe naam is toch zo verzonnen?

Weinig samenhang

Waar de oude Fab vrouwen – met een dikke dosis gloss – inspireerde over de buitenkant, wil de nieuwe Fab lezers juist aanspreken op de binnenkant. Het is een 116 pagina tellende ode aan de intrinsieke motivatie om het beste uit je vrouwelijke zelf te halen. Het is ambitie troef. Of je nu een epilerende schoonheidsspecialist bent, een uitgever, manager, actrice of politica: het blad biedt ze allemaal een podium om iets te vertellen over hun drijfveren. En dat biedt weinig samenhang in combinatie met de kruimels lifestyle die het blad brengt.

Een papieren blog

Daarbij is het blad weinig anders dan een voortzetting van die blog die Fab al een tijdje is. Het is een breiwerk van columns en interviews. En hierin zit ‘m mijn grootste punt van kritiek: het ziet er niet uit als een magazine, maar is een voortzetting van de vlakke en weinig stijlvolle look&feel van de Fab online. Hoofdredacteur Ebru Umar schrijft in haar voorwoord over ambitie. Maar die ambitie heeft niet verder gereikt dan de inhoud. Over de vormgeving, de fotografie, de styling en het bladritme is de ambitie ver te zoeken.

Opzij, Lof, Women inc.

Is er naast OpzijLof, Women Inc, TEDxAmsterdamWomen, ambitieuze meisjes, vrouw en passie, Ziz, etc, nog wel plek voor een nieuw emancipatiemerk? De ambitie is er zeker. Ebru Umar en uitgever Sandy Wenderholt (inderdaad, van de porno) willen Fab uitbouwen ‘tot een merk dat ondernemende vrouwen aanspreekt, niet alleen met een maandelijks tijdschrift, maar ook door twee tot vier keer per jaar congressen en evenementen te organiseren, een eigen tv-programma te maken (lang leven internet!) én een shop te beginnen.’ Of dat een succes zal zijn zal zeker aan juist die aansprekendheid liggen. En daar in deze look & feel nu geen sprake van.