Dit zijn de winnaars van de Mercurs 2017

Mercurs 2017

De 20ste uitreiking van de Mercurs vond plaats op 14 december in het DeLaMar Theater in Amsterdam. De Mercurs zijn de belangrijkste prijzen in de magazine mediabranche. Libelle won de hoofdprijs voor haar crossmediale inzet. Donald Duck werd gekozen tot ‘all time favorite’ door de vakjury, in het kader van het jubileum.

MAGAZINEMERK VAN HET JAAR

De Mercur voor Magazinemerk van het jaar is de nieuwe hoofdprijs voor een titel die op meerdere platformen opereert vanuit een 360 graden-visie. Het is een samenvoeging van de Mercurs Magazine van het Jaar en de Mercur Mediamerk van het jaar. Libelle won ‘m.

  • Genomineerd waren: Donald Duck – Sanoma Media, Happinez – WPG Media, Helden Magazine – Helden Media en Quest – G+J Media

LANCERING VAN HET JAAR

Quest Junior (G+J Media) wint de Aldipress Mercurs Lancering van het Jaar. Voor een Mercur in deze categorie komen magazines (print of online) in aanmerking die in het afgelopen jaar tussen oktober 2016 en oktober 2017 op de markt zijn gekomen. Eenmalige uitgaven komen ook in aanmerking. De lancering dient een vernieuwende bijdrage te leveren aan de magazinemarkt. Bij de beoordeling wordt gelet op de productkwaliteit, de oorspronkelijkheid en het commerciële succes.

  • Genomineerd waren: &C – &C Media/Medialane, Amayzine – PilotStudio, Bliksem Magazine – Colson en Franska.nl – PilotStudio

HOOFDREDACTEUR VAN HET JAAR

Marieke ’t Hart wint de Corelio Printing Mercur voor Hoofdredacteur van het Jaar. Ze staat aan het hoofd van VROUW bij De Telegraaf (TMG). Voor een Mercur in deze categorie komen hoofdredacteuren of contentdirectors in aanmerking die hun werk (redactioneel, organisatorisch, commercieel, publicitair) op een onderscheidende, met name vernieuwende, wijze hebben ingevuld. De jury heeft gekeken naar de persoonlijke, creatieve en zakelijke bijdrage van de hoofdredacteur en zijn of haar invloed op het commercieel succes.

  • Genomineerd waren: Tom Kellerhuis van HP/De Tijd – Code II, Carlein Kieboom van vtwonen – Sanoma Media, Hilmar Mulder van Libelle – Sanoma Media en Irene Smit en Astrid van der Hulst van Flow – Sanoma Media

MARKETINGACTIE VAN HET JAAR

Duckmomentjes, een lezersactie van weekblad Donald Duck wint de PostNL Mercur Marketingactie van het Jaar. Lezers werden opgeroepen om een foto in te sturen van hun fijnste ‘duckmoment’. Een collage van alle foto’s belandde op de cover van het weekblad en alle foto’s waren online terug te vinden. Voor een Mercur in deze categorie komen marketingcommunicatie-acties op de lezersmarkt in aanmerking die uitblinkt in creativiteit. Ook wordt gekeken naar de gestelde doelen, de inzet van multimediale middelen en de behaalde resultaten. Niet alleen de effectiviteit speelt een rol, ook de efficiëntie.

  • Genomineerd waren: Big birthday issue met Mario Testino van Vogue – G+J Media, Bladcadeau – Sanoma Media, Fitjourney JayJay Boske van Men’s Health – Hearst Netherlands en de werfcampagne met Mart Visser tas van Libelle – Sanoma Media

BELOFTE VAN HET JAAR

Emiel Brinkhuis houdt zich als marketingmanager sinds bijna twee jaar bezig met redactie, marketing & branded content voor Winq magazine bij Media MANsion. Winq is een opiniërend lifestyle magazine en website voor (homo) mannen met een eigentijdse mindset. Hij krijgt de Mercur BeLOFte van het Jaar. In deze categorie komen talentvolle personen niet ouder dan 35 jaar in aanmerking die het afgelopen jaar een waardevolle bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de magazine media branche door de onderscheidend hoge kwaliteit van hun persoonlijke professionele vaardigheden en hun originele, creatieve en innovatieve ideeën.

  • Genomineerd waren: Emmy Cleophas van ELLE – Hearst Netherlands en Kim Feenstra van Wendy – Wendy Multimedia

ARTDIRECTION VAN HET JAAR

Elle en haar zusters Elle Eten en Elle Decoration gingen naar huis met de Mercur Artdirectie van het Jaar. Voor de toekenning van deze Mercur moet de artdirection van een magazine (in print of online) van een onderscheidend hoog niveau zijn. Naast een continue verbetering van de vormgeving kan ook een volledige restyling van het magazine naar deze prijs meedingen.

  • Genomineerd waren: eej! Magazine – EEJ!, Franska.nl – PilotStudio, Hard Gras – Ambo Anthos en Wendy – Wendy Multimedia

MERKINNOVATIE VAN HET JAAR

Tina de Musical wint de Mercur Merkinnovatie van het Jaar. Dit is de prijs voor de meest succesvolle commerciële activiteit. Voor een Mercur in deze categorie komen alle nieuwe commerciële activiteiten en producten in aanmerking die zijn ontwikkeld en uitgevoerd als uitbreiding van het bestaande magazinemerk-portfolio. Voorbeelden zijn events, apps, (online) retail. Bij de beoordeling wordt gelet op het innovatieve karakter, het optimaal gebruik van de technologische mogelijkheden, de kwaliteit en vormgeving van het product, dienst of evenement en het commerciële succes.

  • Genomineerd waren: delicious.daily van delicious. – New Skool Media, Glamour Beauty TV van Glamour – G+J Media en Libelle TV: Over Eva van Libelle – Sanoma Media

REPORTAGE VAN HET JAAR

Nikki Sterkenburg van Elsevier schreef de reportage, getiteld: ‘Dan ben ik maar een Nazi’ en won daarmee de Mercur Reportage van het Jaar. Voor deze categorie komen oorspronkelijke Nederlandse reportages in aanmerking die zijn verschenen (in print of digitaal) van een magazine. Het gaat hierbij om beeldreportages, videoreportages en tekstreportages vanuit een origineel creatief idee. Bij de beoordeling wordt gelet op zowel kwaliteit als impact.

  • Genomineerd waren: Anders is ook mooi uit Harper’s Bazaar – Hearst Netherlands, Kruisvaarderskapitalisme uit Quote – Hearst Netherlands, Mozaiek reportage uit VROUW Glossy – TMG en Too young to die van VICE – VICE Media Benelux

COVER VAN HET JAAR

Harper’s Bazaar nam de Mercur Cover van het Jaar mee naar huis. Op de cover is atlete Marlou van Rhijn te zien, die eerder door het blad als Women of the Year werd uitgeroepen. In deze categorie vallen covers van magazines die zijn verschenen in de periode oktober 2016 t/m september 2017. Aspecten waarop de inzendingen beoordeeld worden zijn: origineel, creatief, esthetisch, aantrekkelijk, onderscheidend en passend bij het merk.

  • Genomineerd waren: Donald Duck – Sanoma Media, LINDA. – Mood for Magazines, Quote – Hearst Netherlands en Vogue – G+J Media

Mercur d’Or en Jubileum Mercur

Luc van Os, CEO van Hearst Nederland en voorzitter van de Magazine Media Associatie ontving de Mercur d’Or, de oeuvreprijs binnen de branche. Ook werd er – in het kader van het 20-jarig bestaan van het prijzengala een extra Jubileum Mercur uitgereikt. Vakgenoten konden stemmen op alle eerder genomineerde bladen. Donald Duck werd met een grote meerderheid gekozen tot ‘all time favorite’. De uitreiking van de Mercurs op het jaarlijkse tijdschriftgala is een initiatief van de Magazine Media Associatie. Meer informatie en foto’s staan op Mercurs.nl