Deze cover wil graag aangeraakt worden

Er staat een boek op de plank. Het boek wordt niet bekeken en is verdrietig. Zodra iemand ‘m oppakt, wordt het vrolijk. Dit klinkt als een kinderverhaaltje, maar dat is het niet. Het creatieve bureau Oak & Morrow uit Breda ontwierp een boek waarvan het uiterlijk van de cover onder aanraking van een lezer verandert van uiterlijk.

Elk jaar publiceert de Art Directors Club Nederland een jaarboek. Oak & Morrow was een van twaalf bureaus die voor het jaarboek een unieke cover mocht ontwerpen. Zij wilden een boek maken dat in staat was om emoties te tonen. De emotie waarvoor gekozen werd, was aandacht (welk boek of blad wil dat nu niet).

De cover is voorzien van technologie die warmte detecteert en bedrukt met warmtegevoelige inkt. Het resultaat is opmerkelijk: als het boek op de plank staat, is het zwart. Door aanraking verandert het boek van uiterlijk en toont het zijn werkelijke, kleurrijke design.

ADCN yearbook 2014 from Oak & Morrow on Vimeo.