Derk Sauer voorpelt het einde van generieke media

Derk Sauer

Media tycoon Derk Sauer voorspelt een einde aan generieke media en ziet vooral een toekomst voor de niche. Dat zegt hij in gesprek met Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping in hun Media Podcast.

Volgens Sauer gaan de generieke media zoals we die nu kennen verdwijnen. Hij noemt als voorbeeld grote nieuwsmedia zoals De Telegraaf, het AD of tijdschriften zoals de Nieuwe Revue waar Sauer hoofdredacteur van was. “Ik geloof heel erg dat alles wat algemeen is het steeds moeilijker krijgt.” Hij ziet wel een toekomst voor de niche. “Alles wat generiek is verdwijnt en alles wat specifiek is (en alles wat lifestyle is en wat je dagelijks leven betreft), krijgt steeds meer toekomst.”
In dit sterk veranderende medialandschap zijn grote, klassieke uitgevers in Sauers opinie vooral bezig met het “managen van de achteruitgang”.

Globalisering van media

Ook ziet Sauer een globalisering in de media. Hij vertelt dat er in de concurrentiestrijd tussen generieke media vooral de grote wereldwijde nieuwsmedia zoals The New York Times overblijven. “Het voordeel van Engelstalige media is dat ze global zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er een aantal global brands zullen ontstaan, de Apple van de journalistiek, The New York Times bijvoorbeeld. Die hoeft het allang niet meer te hebben van New York. De New York Times is de krant of het web platform geworden van de intellectuelen van de wereld.”

Veranderende rol voor print

In de podcast wordt geconcludeerd dat het in toenemende mate moeilijk wordt om geld te verdienen met de content zelf. Sauer ziet print dan ook niet meer als verdienmodel, maar eerder als een marketing tool. Hij vergelijkt kranten en tijdschriften met een uithangbord of reclamecampagne. “Je kunt ook een billboard nemen, maar het is beter om een krant of een tijdschrift te hebben omdat zo de inhoud van je product beter tot zijn recht komt.” Geld verdienen met media is volgens Sauer in de toekomst een combinatie van content, in combinatie met advertising en dienstverlening, bijvoorbeeld door vanuit het mediamerk cursussen en merchandising te organiseren.

Over Derk Sauer

Derk Sauer startte zijn carrière als oorlogsverslaggever. In 1982 werd hij hoofdredacteur van De Nieuwe Revu. In 1998 vertrok hij naar Rusland en richtte er tijdschriften en kranten op, waaronder de Cosmopolitan. Hij was mede-eigenaar van NRC Media en is nu bestuurder bij het Russische mediabedrijf RBK.

Beluister de gehele podcast van Ernst-Jan Pfauth en Alexander Klöpping in gesprek met Derk Sauer hieronder.