De belangrijkste Instagram algoritme aanpassingen voor 2018

Social media kanalen zijn continue in ontwikkeling, daar is Instagram geen uitzondering op. Bij deze de belangrijkste Instagram algoritme veranderingen voor 2018 en hoe jij daarop kan inspelen. 

Recent kondigde Facebook veranderingen in het algoritme aan die veel invloed zullen hebben op het Facebookgebruik van mediamerken. Instagram is eigendom van Facebook en logischerwijs kunnen veranderingen die Facebook doorvoert ook invloed hebben op Instagram.

Waar bedrijven met weinig engagement op Facebook noodgedwongen een stap naar achteren gaan doen ten opzichte van persoonlijke accounts, krijgen zij op Instagram wel een kans mits er natuurlijk voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden voor succes. De CEO van Hootsuite – die recent inplannen op Instagram toevoegde als functie – schreef een interessant artikel over de verschuiving van Facebook naar Instagram voor merken.

Nieuwe functies

  • Hashtags volgen

Naast de mogelijkheid om personen en bedrijven te gaan volgen, kunnen nu ook hashtags gevolgd worden. Foto’s met de hashtags die gevolgd worden verschijnen tussen de foto’s van accounts in de tijdlijn. Hiermee hebben accounts een extra kans om gezien te worden, mits er een goede hashtagstrategie gebruikt wordt. Grote generieke hashtags zullen weinig succes opleveren, dus ga op zoek naar een specifieke termen die passen bij een niche. Deze functie is ook heel interessant om ‘user generated content’ in de gaten te houden.

Accounts die actief hashtags gaan volgen, zullen daar hoogstwaarschijnlijk ook voor beloond worden door Instagram. Mits er natuurlijk een correlatie is tussen gebruikte hashtags en gevolgde hashtags.

  • Recommended posts

Standaard bestaat de tijdlijn uit de updates van de accounts die jij volgt, jouw eigen updates en gesponsorde berichten. Nu komt daar natuurlijk het volgen van hashtags bij, maar Instagram voegt er nog iets aan toe: recommended posts. Dit zijn afbeeldingen die alleen zichtbaar worden wanneer je alles al hebt gezien van jouw tijdlijn en deze posts zullen voornamelijk gebaseerd zijn op wat de accounts die jij volgt leuk vinden.

Veel van deze updates waren al zichtbaar via de Explore Feed, te zien via het tweede icoontje op de onderste rij.

  • Instagram Stories Highlights

Tegenwoordig kunnen Stories – die slechts 24 uur zichtbaar zijn – vastgepind worden op jouw profielpagina. Je kunt kiezen uit alle Stories die jij hebt gedeeld sinds december 2017 en deze ook nog eens categoriseren in een bepaalde groep.

  • Content beschermen

Rights manager is een functie van Facebook die helpt om inhoud met auteursrecht te beschermen. Deze functie wordt nu ook uitgerold naar Instagram en kan met name voor mediamerken erg interessant zijn. In eerste instantie wordt deze functie alleen voor video’s geoptimaliseerd.

  • Swipe up

Niet nieuw sinds 2018, maar wel sinds het afgelopen jaar: een link delen in Stories door middel van ‘swipe up’. Deze optie is nu alleen nog beschikbaar voor accounts met minimaal 10.000 volgers en geverifieerde accounts.

instagram training media bladendokter oktober 2018

Succes met het Instagram algoritme

  • Bedrijfsaccount

Ben jij een bedrijf en gedraag jij je ook zo op Instagram? Zorg er dan voor dat je ook daadwerkelijk een bedrijfsaccount hebt op Instagram, om zichtbaar te blijven in de tijdlijn van jouw volgers.

Als bedrijfsaccount zal adverteren ook echt onderdeel moeten worden van de strategie, want daarmee wordt zichtbaarheid opeens niet meer iets waar alleen Instagram controle over heeft.

  • 5 unieke hashtags

Bij een update op Instagram kunnen maximaal 30 hashtags toegevoegd worden en lange tijd was het ook verstandig om daar zoveel mogelijk gebruik van te maken. Maar niet voor lang… Instagram zal updates die bijvoorbeeld maar vijf relevante hashtags gebruiken belonen door deze afbeeldingen vaker in de tijdlijnen weer te geven. Hiermee wordt er hoogstwaarschijnlijk minder ‘misbruik’ gemaakt van hashtags, maar zullen deze weer echt interessante en relevante content tonen.

  • Wissel in hashtags

Als mediamerk met een niche zullen bij veel updates dezelfde soort hashtags relevant zijn. Instagram ziet liever accounts die niet bij elke update dezelfde soort hashtags gebruiken. Kies daarom voor specifieke termen die wellicht net wat minder populair zijn, maar nog steeds actief en passend bij de niche of het onderwerp van de afbeelding.

  • Hashtags in bijschrift

Er is al veel gezegd over wat nu de beste plek zou zijn voor het plaatsen van hashtags van een reeks in een reactie tot achter een rijtje van puntjes in het bijschrift. Maar accounts die hashtags in de lopende tekst van het bijschrift verwerken zullen voortaan het meeste succes hebben.

  • Klein bereik

Het zal waarschijnlijk wel opgevallen zijn dat de laatste maanden het aantal likes en reacties op updates drastisch is gedaald. Dat komt omdat Instagram een update standaard maar aan 10% van het aantal volgers laat zien, als er in korte tijd veel likes en reacties zijn zal de rest van de groep het ook te zien krijgen. Het is dus van belang om goede, actieve volgers. Maar spelen met echt relevante hashtags wordt dus ook steeds interessanter.

  • Snelle reacties op reacties

Wanneer er dan reacties binnenkomen op jouw afbeelding, moet daarop ook weer snel gereageerd worden om zichtbaar te blijven. Een reactie op een reactie op jouw update binnen het uur zou het beste helpen om updates zichtbaar te laten blijven.

  • Instagram Pods

Het laatste jaar sprongen Instagram Pods als paddenstoelen uit de grond als poging het algoritme te verslaan. Hierbij werden er kleine groepjes gestart die contact hielden via bijvoorbeeld de priveberichten van Instagram en hier deelden wanneer zij een update hadden geplaatst. Binnen korte tijd moest iedereen uit de groep deze foto dan liken en hierop reageren – bijvoorbeeld met ‘mooi’ of ‘leuk’. Het resultaat? Veel van deze accounts kregen vaak een tijdelijke ‘shadow ban’ en waren bijvoorbeeld niet meer zichtbaar bij de gebruikte hashtags.

Een ‘shadow ban’ kan ook voorkomen bij spamaccounts of anderszins vervuiling in de ogen van Instagram.

Twijfel je over een shadow ban? Log uit met jouw account en bekijk bij een hashtag die jij recent hebt gebruikt of jouw update hier tussen staat.

  • Relevante reacties

Tegenwoordig kijkt Instagram niet alleen meer naar de hoeveelheid reacties, maar ook naar de inhoud hiervan. Reacties zouden minimaal uit vier woorden moeten bestaan en bij voorkeur ook weer uit woorden die een connectie hebben met de woorden uit het bijschrift.

  • Instagram Stories nu echt gebruiken

Nog een tip voor meer bereik op Instagram: gebruik Instagram Stories! Deze functie van Instagram is zo populair en groeit nog altijd enorm dat ook Instagram zelf hier veel gewicht aan hangt voor alle gebruikers van deze functie.

 

 

Bronnen voor alle informatie: instagram.com, thepigeonletters.com, honeybook.com, later.com, forbes.com.