ANWB stopt met Op Pad en Reizen Magazine in print

ANWB magazines Reizen en Oppad stoppen

De ANWB stopt met de tijdschriften Op Pad en Reizen Magazine in print. Het aantal abonnees van deze titels is de afgelopen jaren zo sterk gedaald dat een gezonde exploitatie niet meer mogelijk is, zo meldt de uitgever.

De laatste editie van Reizen Magazine verschijnt op donderdag 23 november en van Op Pad op donderdag 14 december 2017. De abonnees zijn inmiddels geïnformeerd. De ANWB verlegt z’n strategie meer naar digitaal en blijft outdoor- en reisliefhebbers voorzien van informatie, advies en inspiratie via ANWB online, digitale nieuwsbrieven, sociale media en thema-uitgaven.

Nog minder bladen

De ANWB was ooit een van de grootste uitgevers in Nederland, met bladen als de Auto Kampioen, De KCK, Toeractief, Buitenleven, de Waterkampioen, Promotor en natuurlijk het gratis leden-magazine Kampioen. Toeractief, Promotor en Buitenleven werden in 2014 verkocht en alle andere magazines zijn of worden gestaakt. Alleen de KCK, Waterkampioen en De Kampioen blijven nog wel bestaan in print.
 

Reizen Magazine

Het eerste nummer van de voorloper van Reizen Magazine verscheen op 4 januari 1936 onder de naam Toeristen Kampioen. Onderwerpen in het blad gingen voornamelijk over wandelen, fietsen, paardrijden, skiën, bergsport, water- en autotoerisme. Na 48 jaar werd de naam veranderd in Reizen met het januarinummer in 1986. In de hoogtijdagen had het blad zo’n 50.000 abonnee’s. Dit is in 2017 gezakt tot onder de 20.000. De ANWB blijft reisliefhebbers op hun wenken bedienen. Ze kunnen voor informatie, advies en inspiratie online terecht op het online platform anwb.nl/vakantie 
 

Op Pad Magazine

Op Pad Magazine startte in 1983 als het outdoor magazine van de ANWB en verscheen 6 keer per jaar. Het is een tijdschrift voor de actieve vakantiegangers met reisverhalen en technische artikelen over de buitensport, zoals how-to’s en tests van tenten, fietsen en (berg-) wandelschoenen. Op Pad had ooit zo’n 40.000 abonnee’s. In 2017 waren dat er net iets minder dan 18.000. Op pad gaat als mediamerk online verder via oppad.nl.

Geliefde merken

Jaap van der Linden, directeur Kamperen en verantwoordelijk voor alle abonnementen zegt dat de ANWB absoluut van plan is om de markt van reizen en vrije tijd te blijven bedienen, “alleen het medium waarlangs we dat deden was niet meer het juiste”. De ANWB is nu druk bezig met de migratie van informatie en inspiratie naar online. “Voor beide bladen was dat geen gemakkelijke keuze. Reizen en Op Pad waren zeer geliefde magazines, met een trouwe doelgroep. Zij vinden nu hun heil op internet en daar weten we ze gelukkig nog te bereiken.”