De 17 beste covers voor 2017

Abstract en abscratie. Covers geven de wereld om ons heen minder herkenbaar weer met het weglaten van alle niet-essentiële aspecten. Dit is één van dé tendensen binnen de actuele beeldcultuur. Maurits Brands maakte een intuïtieve selectie van de beste internationale tijdschriftcovers van 2017. Kijk mee, lees mee, en laat je inspireren om in 2018 nog meer moois te maken.

BRAND EINS, Duitsland. Deze wetenschappelijke titel is al jaren kampioen in het openbreken van sociaal-maatschappelijke thema’s.


AMIGA, Guatemala. De mode cover van het jaar? Waarschijnlijk wel. Zoveel dynamiek, beweging, diepte, kleurbalans én illusie is uiterst zeldzaam.


+ EIGHTY ONE, Japan. Een trefzekere stijltitel met voor deze editie zes covers op een cover. Het lijkt simpel, maar kijk eens goed wat het met je doet.


AIR BNB, U.S.A. One-shot Pineapple van AIRBnB in 2014 was creatief hoogstaand maar niet zo’n succes. Deze doorstart creëert evenveel reislust. Op papier !


GARDEN en GUN, U.S.A. De meest hilarische bladtitel. (Rupert, wanneer komt Tuin en Blazoen naar ’t Gooi ?) Een mix van jacht en Southern Lifestyle.


VOGUE ARABIA, Midden-Oosten. Deze lancering is een mijlpaal voor de regio – de cover is bijna een volledige Nederlandse productie met model Gigi Hadid en fotografie van Inez en Vinoodh.


MONOCLE, U.K. Feilloze zakentitel van Tyler Brulé, met een wereldwijde afzetmarkt, winkels, café’s en web-radio. Omni-channel is het codewoord voor 2018.


PLAYBOY, U.S.A. Wereldbefaamd om de fantastische diepgravende interviews, uiteraard. Hugh Hefner wàs de ultieme playboy.


RESIDENCE, Nederland. Eclectisch interieur, individueel, luxueus en zo persoonlijk mogelijk, zit in de lift en dat voel je onmiddellijk bij Residence.


MEDICINSK VETENSKAP, Zweden. Het bewijs dat wetenschappelijke publicaties van een gerenomeerd ziekenhuis ook uitnodigend, herkenbaar en intrigerend kan zijn.


CANADIAN ART, Canada. Een toppertje in de arena van de kunstbladen. De covers spelen spelletjes met de toeschouwer, zoals kunst wel vaker doet.


WHERE, Frankrijk. Ofwel, hoe een schijnbaar eenvoudig stadsgidsje flink kan opvallen, tussen al dat andere tijdschriftgeweld.


CRIME, STERN, Duitsland. Een niche uitgave van Stern. Gruwelen en wegdromen, zonder een vuiltje aan de lucht, vanuit je eigen luie fauteuil.


INTERNI, Italië. Een roemrijk interieur decoratie magazine zoals enkel de Italianen het kunnen, altijd intrigerend en veelzijdig.


VOGUE LIVING, Australië. Met recht één van de sterkste titels uit de internationale Condé Nast groep.


VEGOURMET, Zweden. Wie denkt of zegt dat vegetarisch eten eenzijdig of saai is, moet dringend intekenen op een abonnement van deze Vegourmet.


HELLO AMSTERDAM, Nederland. Simpelweg een stadsgids zonder weerga. Uitnodigend, inspirerend, en vol belofte.

Deze selectie is gemaakt door Maurits Brands. Magazinebrands.be